fredag 24 april 2009

Två skjortor till

Jag kopierade en skjorta (här) och nu har jag sytt två till från det mönstret. Viss modifikation var tvungen på den rosa, eftersom det var snålt med tyg kunde jag inte klippa några delar på diagonalen, men den sitter fortfarande mycket bra. Den gröna har modifierade ärmar, annars är den nästan som originalet. Solrosorna har jag målat på. Först tänkte jag brodera på skjortan och jag testade också på en liten lapp.
Jättekul, och jag kommer definitivt att göra något liknande någon annanstans. Jag har broderat med vanlig sytråd, vilket var mycket pilligt men det blev bra med de fina linjerna till myran och spindeln. Jag verkar vara lite insektstokig... Det tog också ganska lång tid att göra, vilket jag inte har just nu. Jag gjorde en favorit i repris i stället och tog fram textilfärgerna. Måla på tyg är något jag tycker om, och jag blev väldigt nöjd med solrosorna.När man syr för hand, oavsett om det är broderi, lagning eller knappar, blir det alltid en massa trådändar avklippta. Skräpigt. Värre ändå blir det när man sprättar. Jag hittade ett mönster här på en liten korg i tyg att lägga trådsnuttarna i. Så söt och mycket praktisk. Jag var tvungen att göra en själv.Minsta killen vill också sy. En duk ska det bli. Till mamma såklart :) Han frågade mig om jag ville att han skulle ha rosa tråd eftersom jag är en tjej. När jag förklarade att rosa inte är min favoritfärg blev han lite förvånad och också fundersam eftersom han har gjort rosa saker till mig förut. Förklaringen att rosa visst är fint, men att andra färger kanske också kan passa bra verkade duga, sexåringar är inte så introspektiva. Han är jätteduktig och har mycket mer tålamod än jag väntade mig.

1 kommentar:

  1. Well done on the thread holder...green is my favourite colour.

    SvaraRadera