lördag 20 juni 2009

Present till handarbetsinteresserad elvaåring

Min äldsta grabb fyllde elva nyss, och eftersom han den senaste tiden lånat stickor, virknålar, garn, tråd och handarbetsböcker av mig i allt större utsträckning verkade ett eget handarbets"kit" vara en lämplig present. Jag plockade ihop lite restgarner i olika kvalitéer, köpte lite stickor och virknålar, broderade och monterade en nåldyna som jag satte lite olika typer av nålar på och konstruerade sen en väska. Tyget är grovt, denim, jeanstyg - fodret är också rätt stadigt. Jag planerade först att fodra fickorna på utsidan av väskan, men det funkade inte alls, det blev omöjligt att sy. Här är layouten.
Modellen är ganska rättfram, en fyrkantig påse, avdelad i två lika delar inuti, med två höga fickor på vardera gaveln och en "låd"ficka med dragkedja på framsidan. Väskan var jätterolig att sy. Allting passade som det skulle (när jag accepterat att fickorna måste vara foderlösa). Raka stycken och räta vinklar mest, och lite pill när fickorn skulle sys på. Bilderna får berätta hur jag gjorde.
Pojken blev glad och har redan kommit och visat upp flera grejer han virkat. Han fick en ny säng och en pilbåge också, gissa vilken present han blev gladast över? Just det; pilbågen! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar