lördag 11 april 2009

Ordning på symaskinsnålarna

Mina symaskinsnålar sitter på anslagstavlan bakom maskinen. Huller om buller sitter de, det enda försöket till ordning är att jag brukar ta en svart spritpenna och rita på baksidan av jerseynålarna. Varje gång jag ska byta får jag leta igenom hela högen, och att läsa den där pyttelilla texten så många gånger är inte kul. Ordning ur kaos är målet. Normalt sätter man ju nålar i en nåldyna, och det finns ju inget som hindrar att jag designar en i syfte att hålla isär olika typer av nålar?
Här hittade jag en bra sida, bokstäver och siffror i enkel men elegant design för korsstygn. Med hjälp av dessa och ett bildbehandlingsprogram på datorn (gimp) gjorde jag ett mönster.
Jag tog oblekt linnetyg, ganska grovt så det var lätt att räkna trådar, och grönt brodergarn i lin. (Jag gillar grönt.) Korsstygn är roligt, men jag är faktiskt inte bra på det. Mina baksidor blir ofta fula och jag glömmer alltid nåt stygn. Den här gången gick det riktigt bra, kanske jag håller på att lära mig...
Av broderiet gjorde jag en kudde, stoppad med polyestervadd. Undersidan sydde jag fast nästan helt och hållet för hand, det var enklast.Jag har en liten ask, furu med lock på gångjärn och med magnetlås. Jag köpte den på en hobbyaffär, andrasortering, och den var skadad i locket. Jag har spacklat och slipat den, sen har den fått vänta på inspiration. Nu betsade jag den så spacklet inte skulle synas och borrade små hål i locket i en rektangel med exakt samma mått som underdelen på min nåldynekudde. Med en grov tråd sydde jag sen fast kudden på locket. Jag höll tråden hårt spänd hela tiden och när jag knutit och fäst den satt kudden stadigt fast på locket.Färdigt! Nålarna är organiserade (de som blev kvar efter att jag undersökt spetsarna :) och i asken ligger mina pressarfötter (som jag aldrig haft nån bra plats för). Dekorativt och användbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar