tisdag 7 april 2009

Knytbatik i tvättmaskinen

Knytbatik är något jag varit sugen på att prova länge. Men batikfärger är inget jag har använt förut och de är ganska dyra. Det har alltid verkat vara en stor investering. Herdins textilfärg för tvättmaskin har jag använt många gånger, och jag har märkt att om man sprättar isär något man har färgat har färgen inte nått tyget i veck och under sömmar. Alltså borde man kunna använda samma teknik som när man gör knytbatik med traditionell batikfärg, bara man knyter tillräckligt hårt. Naturligtvis kan man inte få de vilda färgskiftningarna man får när man kan doppa valda delar av tyget/plagget i färg, men det är inte mångfalden av färg jag vill åt, utan den distinkta mönstringen man får med knytteknik.

Jag valde en olivgrön ton, ett billigt bomullstyg från IKEA och steksnöre att knyta med.

Tyg 1 är sytt med grov grön tråd, raksömmar med tre cm mellanrum, sen rynkat maximalt.

På tyg 2 sydde jag en sicksacksöm över steksnöret, 3 mm lång 2 mm bred, med 6 och 3,5 cm mellanrum. Sen drog jag i snörena tills tyget blev en korv, virade dem tre varv runt var (hårt) och knöt.

Tyg 3 började jag på samma sätt som nummer 2, förutom att jag sydde på snöret i vågor där varannan rad började på en vågtopp och varannan på en vågdal. När jag dragit ihop snörena fick jag en kompakt matta av tyg, det gick inte att vira snöret alls. Jag knöt ihop dem två och två i stället.

Tyg 4 är samma som 2 och 3 men i vågor där vågtopparna matchar varandra radvis. Här gick det utmärkt att vira snöret runt efteråt, och jag virade ganska många varv runt. Här lade jag in foton på hela processen.

Tyg 5 är också sicksack med iläggstråd, ojämna ringar, större och större från centrum av tyget. Inget virat runt efter, fast jag tror att det hade gått om jag velat.

Tyg 6 tog längst tid att knyta och jag gjorde faktiskt illa fingrarna med allt knytande :( Jag markerade punkter med fem cm mellanrum och knöt in en pärla i tyget vid varje punkt. 13 rader 13 kolumner gör 169 pärlor att knyta in... pust. Pärlorna är så kallade pony beads. Jag virade snöret ungefär fem varv runt vid varje pärla (inte så noga här).

Alla tyger behövde lite "fippel" efter rynkning. Tyget vill gärna vecka sig ojämnt, så jag drog till det för att få det så jämnt som möjligt, innan jag virade snöret runt, oftast.

Osäker på vad pärlorna skulle klara färgade jag i 40 grader syntettvätt. När jag öppnade maskinen såg allt homogent grönt ut, med när jag knöt upp och tog bort snörena var resultatet jättebra.

Färgning i tvättmaskin är väldigt enkelt om man följer beskrivningen på förpackningen. Det viktigaste man ska tänka på är att göra rent maskinen efteråt. Den stora gummipackningen vid luckan har ett veck som måste tvättas ur, där samlas ofta lump från tvätten och där blir också avlagringar från kalk i vattnet och tvättmedel. Perfekt för färg att stanna och fläcka vittvätten senare... En diskborste är jättebra att använda, och själv brukar jag dra över slangen från duschen och spola rent med den. Sen har åtminstone min maskin ett dammfilter vid golvet på framsidan. Öppnar man det efter färgning kommer färgat vatten ut. Jag gör rent där, sen spolar jag vatten med duschslangen in i tvättmaskinen tills vattnet som kommer ut är rent. Efter jag gjort allt detta tvättar jag det färgade tyget/plagget i ett vanligt tvättprogram, oftast utan tvättmedel.

Innan eftertvätten den här gången drog jag ur alla snören och sprättade bort alla trådar. Bra sak att tänka på om man ska göra sånt här är att det är lättare att dra ur en tråd som inte går sönder, bomullstråd är hopplös att sprätta. Använd syntet i stället.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mina tyger. Jag har tusen idéer förstås, men vad det faktiskt blir återstår att se. Kul var det i alla fall :)

2 kommentarer:

  1. Back to the 60´s
    The hippiemovement is still alive and strong.
    1000 Tack för handledningen.
    Detta kommer jag till att sprida vidare för jag har upptäckt att många från den yngre generationen har börjat få nostalgiska tankar och börjat influerats av oss gamla hippies.
    Nu fattas det bara att jag även kan få tag på en afghanpäls/väst.
    Så är mina, och flera andras drömmar uppfyllda.
    LOVE, PEACE and UNDERSTADING
    Från en övervintrande hippie i Malmö :-)

    SvaraRadera
  2. Vilket arbete du lade ner och vad bra det blev!

    SvaraRadera