lördag 4 april 2009

Byxor till lilla pojken

Lillgrabben åkte kana baklänges på lekställningen i skolan och rev sönder byxorna. Det var ett par bra byxor, både bekväma och snygga (en svårare kombination än man kan tro) och vi tyckte båda att det var tråkigt att de var trasiga. Men, det skapade ju en möjlighet att klippa isär dem för att kopiera konstruktionen! Sagt och gjort, jag sprättade bort den översta delen, en bit muddväv med idragen bred resår och en dragsko, för jag tänkte att jag kunde återanvända den, och sen klippte jag isär resten.
Mönstret var inte knepigt, och borde funka bra både för mjukare och stadigare tyger, tom joggingtyger. Lite rotande i hyllor och skåp producerade ett kamoflagemönstrat byxtyg, tillräckligt stadigt för utebyxor. Dessutom, militär? När lillkillen såg vad jag hade blev han minst sagt förtjust. Jag valde att göra jeansartade sömmar, jag vek in dem på avigsidan och stickade dubbelt på framsidan. Dubbla stickningar på fickorna. Den gamla linningen passade bra, färgen matchade precis.
Min gamla maskin har svårt att klara av tjocka tyger, ofta får jag dra för hand gemon de tjockare partierna :( Mycket sånt på dessa byxor, men väl värt besväret när minstingen såg dem i morse. Han faktiskt flämtade och skrattade högt, så glad blev han!
Nu är de fållade, provade, påtagna och gossen är ute i solen. Äldsta grabben har sopat gatkanten och snart kommer de stora gatusoparna och städar bort vintern. Mellanpojken har bett om ett par mjukisbrallor, så kanske jag syr lite mer idag. Måste bara ut lite i solen jag också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar