måndag 23 mars 2009

Kopiera kläder

Jag gillar den här skjortan. Jag köpte den för flera år sedan och har använt den mycket sen dess. Snittet är bra och den varierade tygriktningen gör att plagget blir intressantare att se på och dessutom bekvämare. Den fanns bara i vitt i butiken, så vitt jag minns, och den finns inte längre att köpa. Jag vill ha fler! Hur göra?
Normalt när jag gillar ett plagg plockar jag sönder det efter att det tjänat ut och konstruerar ett mönster av bitarna. Den här skjortan är fortfarande användbar och jag vill inte slakta den. Jag måste alltså rita ett mönster utan att kunna stryka bitarna och lägga dem slätt. Vissa bitar går alldeles utmärkt att rita av i ett stycke, så länge man inte sträcker ut tyget för mycket och är noggrann med tygriktningen. Jag nålade runt biten med en linjal liggande på. Tygets randade struktur gjorde det ganska lätt att få tygriktningen rak. Sen lade jag mönsterpapper på och ritade av stycket.
Andra bitar måste ritas i delar. Jag markerade var jag "skarvade" med en liten tråd isydd i sömmen, det sitter säkrare än en nål och är lätt att ta bort efteråt. Sen nålade jag biten slät fram till markeringen och ritade. Samma sak med resten av biten - nåla fram till markeringen, lägg på mönsterpappret och rita. På bilden har jag ritat den första delen av biten med rött och den andra med grönt. Den blå linjen är trådriktningen.
Det hjälper att ha sytt liknande plagg tidigare. Efter att ha ritat alla bitar lade jag ut dem och tittade på dem, mätte dem mot varandra och kontrollerade att formerna "såg rätt" ut.
Det riktiga testet av ett mönster är givetvis att sy ett plagg av det :) Så jag plockade fram ett billigt men roligt randigt tyg ur högen och klippte. Mönsterpassningen var besvärlig. Jag är så petig! Även när jag syr ett testplagg kan jag inte låta bli att göra alla bitar på motstående sidor exakt spegelvända i förhållande till varandra. Tidsödande, eftersom jag inte kan klippa i dubbelt tyg, men resultatet är värt besväret.
Alla bitar på bilden är dubbla utom manchetten och knapp/knapphålsremsan (vad heter den på fackspråk?) som är fyrdubbla.
Det var ett jätteroligt plagg att sy. Särskilt som allting passade ihop precis som det skulle, utan minsta trassel. Jag glömmer alltid mellan gångerna hur roligt det är att sy kläder som inte är i trikå eller joggingtyg. Jag borde göra det oftare.
Knapphål är en mardröm på min symaskin. Mamma köpte maskinen samma år jag föddes. Den är fantastiskt bra på många sätt, och bara det faktum att den fortfarande går är ju fantastiskt bra betyg, men knapphål kan den inte. Jag drömmer om en maskin där man kan ställa in längden på knapphålet... Nåja, med lite varsamhet och noggrannhet går det, även om det är nervöst.
Färdigt! Definitivt ett mönster jag kommer att använda igen, den sitter lika snyggt som originalet och är lika skön. Fast nu har jag såklart tio idéer till förändingar och förbättringar :) Jag återkommer med resultaten av dem en annan gång.

1 kommentar:

  1. Vad fin den blev! Du är duktig vännen :) en sån vill ja ha, en svart eller? ;)
    Kramis Bella

    SvaraRadera