lördag 28 mars 2009

Blommor till påsk

Gröna fingrar har jag inga. De enda krukväxter som klarar sig i vårt hus är de av plast. De säsongsbundna växterna är dock inte menade att klara sig så länge - perfekt för mig!
Till jul köper jag hyacinter, julstjärnor och minienar och gör en julgrupp. Mossa, låtsasflugsvampar, röda fuskbär och annat smått och gott har jag att dekorera med. Det är kul att göra, blir jättefint och den brukar stå sig okej över helgen, men när julen är slut behöver man inte tycka att det är synd att slänga blommorna. Pyntet ska ju bort!
Tanken slog mig när jag såg de små fina påskliljorna i kruka att man kan väl lika gärna göra en påskgrupp?
Jag tog korgen jag hade i julas, det är en gammal brödkorg som jag satt plast i på insidan på för att den inte ska läcka när man vattnar blommorna. En kruka med påskliljor och en med gul våreld hade jag. När jag planterat dem fanns det gott om plats att leka på.
Ut i trädgården för inspiration och material. Jag hittade torkat gräs, kvistar, gamla löv, lite mossa, en sten och lite roliga barkstrimlor från syrénen som blåste ikull i fjol. Sen in i köket igen.
Först på med gräset. Jag lade det omlott så inga avklippta ändar skulle synas. Jag ville ha ett lager som liknade tuvan jag tog det från. Det gräs som spretade ut klippte jag av, det var lättare än att föröka dra bort det eller peta in det. En tuss med mjukare gräs formade jag till ett bo. Sen stoppade jag dit resten av dekorationerna. Jag tog små bitar ståltråd och fäste löven och annat smått med, annars tror jag de skulle flyga bort om någon går fort förbi :) På Tiimari hade jag köpt små frigolitägg som jag målat blå med vitt och brunt. Tre såna i "boet" och så var det klart. Fint va?
(Jag köpte pyttesmå gula kycklingar också men de verkar ha rymt, tyvärr.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar