fredag 20 mars 2009

Broderat lite

Mina jeans håller på att ge upp. De är fransiga nertill och har ett par färgfläckar. Jag har tagit in dem i midja och höft två gånger och lagat dem i grenen en gång. Att laga möra jeans i grenen är inte helt lätt, och resultatet blir bara bra om man gör det innan det blivit hål. Jag strök vliesofix på två överblivna bitar siden, sydde ihop dem så de passade i grenen, strök fast dem och sydde sen fram och tillbaka i tygriktningen. Inte så värst elegant, men det syns inte från utsidan om man väljer rätt tråd och det håller faktiskt.
Men när kläder är så här skruttiga kan man leka med dem utan dåligt samvete. Jag bestämde mig för att brodera nyckelpigor på mina. När minsta pojken såg vad jag gjorde sa han till mellanpojken att "mamma har sytt spindlar på byxorna". Jag håller med, det blev inte så värst likt nyckelpigor, men det kryper i alla fall :)

På tal om broderi har jag gjort en tavla med blommor. Inspirerad av en bild på nätet målade jag tre stora rundlar med långa stjälkar på ett stycke bomullstyg. Sen broderade jag stjälkarnas konturer med omvända efterstygn och blommor i rundlarna med kedjestygn och franska knutar. Det var ett jätteroligt projekt och jag är nöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar