lördag 10 juli 2010

Godistårta

Godis på tårta brukar vara populärt, särskilt om det finns barn som inte är så förtjusta i grädde. Med godis på tårtan blir det en sensation oavsett vad som finns i den.Med en vass kniv eller en sax kan man göra så här fina blommor av godis. Det gröna är tårtdekorationsgelé från matvarubutiken. Den var inte så bra på sidorna, den rann ner...

Man kan ha godis på vilken tårta som helst. Jag har en pojke som älskar pannkakstårta (och godis) vilket han har beställt flera födelsedagar. Klassisk dekoration på sommaren är ju färska bär, men de är för sura för min kräsmagade grabb. Vi testar med godis igen...

Vi kallade den "Råttanfall på Fortet" och den fick mycket väl godkänt. (notera den stackars blödande chokladbjörnen som ligger i en pöl av blåbärssyltblod framför nonstopsskatten).

2 kommentarer:

  1. wow! vad duktig du är! Hittade precis till din blogg och blir såå inspirerad! Jag fyller år på lördag och blev sugen på att testa den fina godistårtan! Vad har den för innehåll tro? Kanske kan få lite inspiration även där?! ;)

    SvaraRadera
  2. Hej, lessen att jag är lite sen med att svara, jag är gräsänka igen... Vad roligt att du blev inspirerad, tack för komplimangen. Nu kanske du redan har har haft födelsedag, men jag svarar ändå på frågan om innehållet. Jag brukar variera lite, men grunden är konserverad frukt, vaniljkräm (marsán för enkelheten) och sylt. Jag brukar köpa färdiga bottnar. Inlagda persikor eller päron skurna i bitar eller mandarinklyftor + kräm på ena lagret, kräm + hallon eller jordgubbssylt på andra. Jag har sällan ren grädde i tårtor, mina barn gillar inte det, jag brukar blanda 50-50 med vaniljkräm. Tårtfyllningar av alla slag, och ännu mer inspiration finns i mängder på nätet, till exempel här. Hoppas det blir bra, det vore roligt att se resultatet!

    SvaraRadera